RUTINER

Finns att köpa här.

Jag har förätit mig på lax, typ den enda fisken jag verkligen tycker om =( Äter tre st Omega-3 tabletter varje morgon för att få i mig fiskolja.

Omega-3 är bra för:

    • Sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
    • Bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)
    • Hjärnans kapacitet förbättras
    • Ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
    • Bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl
    • Cellmembranen blir mer mjuka och elastiska
      (Källa)

Äter ni några vitamintillskott? Jag är dålig på att äta vitaminer och allt i pillerform utöver detta. Äter dock så mycket och varierat så jag tror att jag får i mig det mesta via kosten. Även aminosyrorna innehåller både b6 och b12.

17 reaktioner på “RUTINER”

  • Dixi Wonderland skriver:

    Jag måste köpa omga 3!

  • Neta skriver:

    Jag tar järntabletter då jag har haft järnbrist till och från sen jag var rätt liten. Nu tar jag även d-vitamin i och med att vi bor i detta solfattiga land! 🙂

  • Uppochhoppa skriver:

    Ganska dålig på att äta vitaminer överlag, men reglerar det med kosten. Järntabletter behöver jag äta nu när jag är gravid men har inte riktigt kommit igång, har svårt att komma ihåg dem (påverkar inte bebisen, bara mig). tycker de där kapslarna med fiskoljaär lite äckliga, de luktar liksom??!! – försöker äta fisk istället.

  • Malin skriver:

    Jag äter D-vitamin. Kanske du med bör tänka på om du har tröttnar på lax 🙂

  • Lovisa skriver:

    Har börjat med D-vitamin också i och med solbristen.. Äter rätt ofta lax också, är ju så gott och ska ju vara så bra att äta mycket fet fisk 🙂 ska nog ta och börja med Omega-3 också!

  • Julia. skriver:

    Jag älskar din blogg, den ger mig mycket inspiration. Men jag undrar om du har någon favorit träningsblogg själv? Kram!!

  • Sara skriver:

    Nu kommer nog detta som en chock. Omega-3kapslar är inte effektiva alls. Oljan i kapslarna härsknar och själva kapseln ger den motsatta effekten av omega-3. Nämligen omega-6 (det som gör att vi blir sjuka) Har man för mycket omega-6 i kroppen i jämförelse med omega-3 blir man lättare sjuk och blir man inte sjuk ligger det latent i kroppen. Omega-3 är bra för hjärnan och kroppen. Äter man det minskar man riskerna att få epilepsi , ms, Parkinson m.m. (sjukdommar som äldre får) Kroppen blir svagare med åren och äter man inte RIKTIG omega-3 är risken högre för sjukdomarna.

    Ett företag som tagit fram en omega-3 olja (flytande) har prövat alla stora välkända märken och ingen har BARA positiv effekt på kroppen utan att ge något negativt. Hör av dig på [email protected] om du vill äta riktig omega-3 eller om du vill veta mer.

  • mimmi skriver:

    Jag kan tipsa om Chiafrön. Googla på dem, du vill inte vara utan dem 🙂

  • Heinz skriver:

    Gillade Saras kommentar (29 oktober). Inte för att jag tror att Alexandras Omega-3 ätande är negativt, utan för att motstridiga uppgifter om effekten kring Omega-3 finns och det lyfte Sara upp.
    Tack för en inspirerande blogg!

  • linda skriver:

    Känner att jag som folkhälsovetare måste rycka in. Det är ALDRIG bra att äta syntetiska vitaminer eller tillsatser. Äter du en normal, varierad kost behöver du inte heller trycka i dig sådan skit. Du bör endast äta sådant om din läkare ordinerat dig (men läkare ordinerar å andra sidan aldrig den typen av piller). Din kropp har ett tröskelvärde vad det gäller vitaminer i blodet och när denna tröskel överskrids kissar du ut överflödet. Detta låter ganska harmlöst men innan du kissar ut överskottet måste blodet renas från det. Detta sker via lever och njurar. Ju mer piller du äter dessto mer får dessa organ jobba och dessto tidigare slits de ut. Medicinsk forskning visar på att människor som äter denna typ av syntetiska tillsatser i snitt lever 2-5 år kortare än människor som får i sig vitaminer/omega3 via sin kost och detta då alltså för att de som äter tillsatser får sämre organfuktion efter ett tag. De fördelar som du beskriver är sådana som först tillgodogörs efter kanske 10-20 år MEN man har bara kunnat påvisa vissa samband mellan omega3 och effekterna vilket på ren svenska innebär att det inte finns några bevis för att det verkligen fungerar. Effekten blir isf densamma när du får i dig ämnet naturligt via din kost men då slipper du slitaget på organen.
    Tänk på att de fördelar som beskrivs av produktens producenter eller via forskning genom den financieras och styrs av vinstdrivande intressen. För att få den verkliga informationen bakom ett ämne måste man ta del av oberoende forskning och inte bara av baksidetexten av en pillerburk. Ska man rekommendera något tycker jag att man verkligen måste ha en förståelse för vad produkten innebär. Så ät inte denna skit ät advokado, ägg eller tonfisk mycket bättre för kropp och framtida hälsa!!

    • Alexandra skriver:

      Hej Linda! Tack för din kommentar och tack för källan. Jag ska kolla lite närmare på det där =) kram

  • linda skriver:

    Ett exempel med riskerna av denna konsumtion; http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=12663

  • Carro skriver:

    Jag äter Omega-3 för torra ögonen, det var min optiker som sa att jag måste äta omega-3 för att kunna ha linser. Men vad kul att se att man får så mycket andra effekter av det och inte bara slippa torra ögon 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR