Visar arkiv från november 2013

Glad!

20131130-230236.jpg

Foto av: Alexander Kupresanin

Hej hjärtan! Måste bara slänga iväg ett litet lycko-inlägg. Så himla underbart att få ansikte på några av er. Gått och smilat så kinderna krampar och blivit lite tårögd. Tack för att jag har världens underbaraste ”bloggvänner” och för idag. Kommer leva på detta länge! Eller ja, har ju imorgon kvar också =)

COOKIES

P1350144-001

Åh vad gott med Kakor och Brownies tänker ni nu… Låt mig berätta en hemlis. Dessa ”kakor” innehåller 20-21 g protein 😉 De smakar gott (inte som vanliga kakor, men så nära inpå med detta grymma innehåll) och är superenkla! Läs nedan så ska jag förklara..

P1350137-001

Dessa Questbars finns att köpa hos www.onemorerep.se och är det enda som behövs.

Sätt ugnen på 200 grader
Dela baren i två delar
Lägg in i 3-4 min

Klart! Proteinkakor / proteinbrownies varsågod! Jag gjorde mina i muffinsformar för att de inte skulle rinna ut i ugnen.. =) Alla Questbars innehåller 160-240 kcal vilket är väldigt lågt för en bar. Om man är en smalis får man ”tvinga” i sig fler helt enkelt.

VARDAGSMAT

P1340400-001

I min matlagning till vardags är jag ofta ganska lat. Jag vill göra något snabbt, bra och som är gott som gör att jag vill fortsätta äta fast jag är mätt. Jag gör ofta ”storkok” och har några rätter som är återkommande.. Då jag har lite svårt att käka hela kycklingfileer blir det oftast så att jag skär dem i bitar och steker dem så. Det blir jättegott att steka kyckling i fajitakryddmix! Äter det oftast med typ guacamole / någon annan sås. Det är något jag äter väldigt mycket av! Vet att några undrar om vardagsmat.. Eftersom att jag äter typ samma sak och visat upp det mesta redan så brukar jag oftast lägga upp när jag gör något nytt och lite roligare =) Köttfärs med ris är också något jag äter jättemycket till vardags.

Nu hoppar jag på planet mot Gbg! Hoppas att vi ses där 🙂 Kram

ATT TA SIG I KRAGEN

ben

Igår hade jag en sån där dag. Jag vägde mig efter helgen och förväntade mig + efter allt jag tryckt i mig. Nä, min kropp är ju ett underverk… Alldeles för låg vikt! Slarvade med maten från att jag klev upp, gav upp och tappade motivationen. Kollade mig i spegeln och såg bara utstickande höftben, en smal och slät kropp.. Det plus nervositeten inför helgen fick mig att tänka väldigt negativt. Jag vet inte varför jag blir så ibland. Vill bara strunta i allt, orkar inte kämpa eller trycka i mig massa mat utan större resultat. Jag vill att ni ska veta att det är en ständig kamp att inte bara låta allt rasera. Jag har inte kunnat träna Crossfit på ett tag eftersom att jag måste gå upp i vikt så att jag har lite att förbränna. Oj vad jag önskar att jag hade en monsteraptit, att jag älskade mat mer än allt annat och att jag var tvungen att behöva vara återhållsam istället för att som nu pressa i mig mat när jag inte känner något i närheten av hunger.

Oftast går allt det här bra, rutiner gör sitt och så länge de inte rubbas ligger jag i fas. Sedan kommer veckor som de senaste, flyg och fläng kombinerat med dålig tillgång till mat = ruta ett.

Men – så hade jag två val. 1) Låta resten av dagen bli förstörd, ligga hemma och bara vara arg på mig själv. 2) Göra något åt det.
Jag åkte till gymmet och körde alla saker jag gillar minst. Det kanske låter konstigt, men jag ville på något sätt bevisa till mig själv att jag kan visst. Jag har aldrig varit en tävlingsmänniska eller speciellt bra på någon idrott. När något inte gått bra så har jag gett upp istället för att träna hårdare. Det är borta nu! Jag insåg igår att jag har skaffat den kragen som jag tar mig i. Den har jag byggt upp själv! Jag tog mina saker, hörlurar och laddade med lite kolhydrater. Körde ett jättebra pass och fick utlopp för alla min negativitet på gymmet. Det var så jäkla skönt att bara vara ensam, fokuserad och köra. När jag kom hem fyllde jag magen med allt jag var sugen på, och åt massor. Idag är en ny dag och jag vaknade motiverad och glad trots att jag har en bit kvar tills jag känner mig i fas.

Varje dag har vi två val. Vad väljer du?

KOKOSOLJAN

20131127-090158.jpg

 

Måste bara tipsa om en vardagssak. Kallpressad kokosolja! Vi har alltid kokosolja hemma istället för margarin / stekolja för matlagning. Har varit lite osäker på just varför kokosolja är så bra så jag tänkte dela det med er.

”Kokosolja är mer lättsmält än långa mättade fettsyror och används som energi i kroppens celler precis som kolhydrater. Men till skillnad från kolhydrater lagras inte kokosolja som kroppsfett utan ökar ämnesomsättningen.

Kallpressad kokosolja fungerar som kroppens överlevnadsenergi, ketoner. Det ger hjärnan samma snabba energi som den får från kolhydrater – utan de nackdelar som kolhydrater har. Kallpressad kokosolja är alltså en optimal energikälla vid träning eller vid dieter fattiga på kolhydrater, till exempel LCHF.

Kallpressad kokosolja tål värme bättre än andra fetter vilket gör det till den bästa alternativet vid stekning. Oljan oxiderar först vid cirka 200 grader och är helt fri från transfetter och kan inte ens bilda transfetter vid upphettning. Vid stekning med kokosoljan slipper du dessutom stekos.

Till skillnad mot annat fett härsknar inte kallpressad kokosolja. Att ersätta andra fetter med kallpressad kokosolja är som att göra hälsosamt oljebyte i kroppen.” Ett stycke från den här sidan. Jag använder bara kokosolja i matlagning när jag ska steka. Annars häller jag ofta på olivolja över min mat för att få i mig lite extra kalorier, utan att hetta upp den, då de flesta vanliga oljor är mycket känsligare för värme än kokosolja.

Kokosolja är också väldigt skonsamt för huden och A använder det väldigt flitigt och smörjer in sig i det.

De finns att köpa på de flesta hälsokostbutiker och är bra att ha hemma, går även att köpa kallpressad (de bästa) här 🙂

Tusen tack för era tips igår förresten!

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR