KOSTTILLSKOTT / SUPPLEMENTS

Skrivit om detta några gånger förut men här kommer ett inlägg igen eftersom jag får många frågor om det. Det finns många olika och bra sidor som går in djupt på olika kosttillskott och vad dessa gör för kroppen, skrivet av sakkunniga personer. Jag vill bara lite lätt berätta vad jag använder och varför 🙂 Det är alltid bäst att få i sig så mycket som möjligt via kosten såklart.

Kosttillskott jag använder:

  1. Aminosyror
    Använder jag vid alla mina pass. Jag brukar ta en skopa i shakern under passet och en skopa direkt efteråt. Aminosyror är det kosttillskottet jag verkligen ser till att alltid få i mig. Aminosyror används för att motverka nedbrytning av muskler och för att påskynda återhämtningen. Enkelt sagt, nedbruten protein som går snabbare att tas upp i denna form än via kosten. Jag använder DESSA aminosyror, och har gjort det senaste året.
  2. Protein
    Är tyvärr inte lika duktig som jag borde på att dricka mitt protein. Protein behövs för muskeltillväxten och är väldigt viktigt när du tränar. Jag försöker äta väldigt proteinrikt. Det finns massa olika åsikter om hur mycket protein man bör få i sig dagligen, men jag försöker väl ligga på ungefär 2 g / kg kroppsvikt. Så dvs jag siktar på drygt 100 g protein / dag. Vassleprotein, ”vanligt” proteinpulver brukar drickas efter bl.a efter träning och Kasein, som tas upp långsammare av kroppen, tas ofta som nattprotein. Du behöver inte nödvändigtvis dricka protein, det går bra att få i sig det via kosten. Det är dock enklare att få i sig det via kostillskott och många använder det för att komma upp i ”rätt” proteinintag.  Jag använder ett blandprotein som innehåller sex olika proteinkällor, både Vassle och Kasein. Det hittar ni HÄR.
  3. Maltodextrin
    Något jag tillsätter i mina proteinshakes, brukar även tillsätta en skopa i mina aminosyror eftersom jag inte dricker PWO så ofta. Det är pulver som består av en sak, kolhydrater och dem är snabba. Haha. Det ger mig extra energi under passen men genom att tillsätta i mitt protein blir det en hemmagjord gainer (används för viktuppgång) eftersom jag inte hittat någon jag gillat. Jag brukar ta 1 skopa protein och 2 skopor malto. Det finns lite olika varianter. Jag brukar använda det som finns hemma. Dock har BMR kommit ut med en nu i veckan som ni hittar här.
  4. Omega-3 + vitamin
    Ja, i första hand bör allt komma via kosten men ibland behövs det kompletteras. Jag använder omega-3 och en multivitamin varje dag. Jag har skrivit ett inlägg om Omega-3 här. Det finns delade meningar om dessa kosttillskott, men jag kör på detta och ni får göra egen research och sedan ta ställning.
  5. PWO (Pre-workout)
    Använder inte PWO speciellt ofta, det är om jag är väldigt trött och ska köra ett tyngre pass. Nästan alla jag känner använder dock PWO inför varje pass. PWO bör tas ca 30 min före ett pass. Det finns lite olika sorter, men de flesta innehåller Koffein, Kreatin, Arginin och Beta Alanin. Det är för att bli pigg, syresätta musklerna, få pump och stickningar. Sedan varierar det såklart på vilken PWO man använder. När jag använder PWO använder jag DENNA.

För dig som vill gå ner i vikt kan jag rekommendera:

Det är inga problem att använda samtliga kosttillskott jag nämnt. De flesta innehåller väldigt lite kalorier. Det ni bör tänka på är att inte kanske tillsätta malto som är en del extra kalorier.
Här är en fettförbrännare som vunnit pris av Gymgrossistens ”årets fettförbrännare”.
En fettförbrännare innehåller oftast mycket koffein. Koffein höjer kroppstemperaturen och används vid fördel vid cardiopass. Grönt-te extrakt är också ett vanligt ämne i fettförbrännare då de naturligt ska öka förbränningen genom att öka energiförbrukningen i kroppen. Grönt te ska även ha en aptithämmande effekt.
Det finns också många andra ingridienser som används i detta syfte. Men glöm inte bort att det inte finns några mirakelpiller, ni måste fortfarande göra en ansträngning och dessa produkter kan ni se som hjälpmedel.

Är det någon superprodukt ni vill rekommendera så är kommentarsfältet öppet! Glöm inte bort att det är mina personliga råd och åsikter. Jag är ingen expert på djupare nivå =) Ville bara hjälpa er lite på traven i denna djungel, då jag själv vet hur lost man känner sig.

9 reaktioner på “KOSTTILLSKOTT / SUPPLEMENTS”

  • Matilda skriver:

    Hej Alexandra!
    Jag tänkte passa på att fråga om du vet ett kaseinpulver som är laktosfritt? Har hittills inte hittat nå…
    KRAM KRAM KRAM

  • Tess skriver:

    Om du inte har smakat Mutant Mass i smaken strawberry banana borde du göra det! En riktigt mumsig gainer. 🙂

  • amanda skriver:

    tack för fina tips! kram å krya!

  • Ida skriver:

    Tips till dig Alexandra som ge svårt att gå upp i vikt på en bra sätt. Kosttillskottsmärket XXL Nutrion som tillverkas i Europa har en produkt Megagrow som är väldigt bra. De erbjuder även massa andra produkter som är väldigt prisvärda för sin kvalité och smak. Länkar sida här: http://b5sports.com/nutrition/Produktkategorier/ovrigt?product_id=56 kan kan du läsa lite mer specifikt om den produkten men kolla även under fliken syfte för hitta dig fram till andra produkter de säljer efter vad du söker. Tack för en fin blogg!

  • Johnny Svensson skriver:

    XXL Nutrition är rena skräpet. 224,50 kr per kilo för en GAINER!? Helt idiotiskt.
    Och sen så innehåller den 7,5 gram kreatinmonohydrat per servering! – vilket begränsar intaget av denna gainer rejält.
    Och varför tillsätta vitaminer till en sån här produkt ? – Jo, det gör man i denna bransch för att kunna ta ut mer pengar, finns ingen annan anledning.
    Satsa på en vettig gainer istället. Body Science Gainer kan man få för så lite som 72 kr kilot, och innehåller inget onödigt kreatin eller en alldeles för låg proteinhalt. Den är dessutom laktosfri, glutenfri och fri från artificiella ämnen.

    • Daniel Lindén skriver:

      För det första, så är inte Megagrow en gainer utan en postworkout, som man kan t ex dricka före man dricker en gainer efter träning. För det andra, varför begränsar 7,5 gram kreatin monohydrat denna produkt? Jag själv äter säkert minst 20 g kreatin varje dag… För det tredje så är det de flesta B-vitaminer, C och E-vitamin. B-vitaminerna är tillsatta för ett bättre upptag ifrån samtliga näringsämnen precis som taurin är tillsatt, C och E-vitamin är antioxidanter vilket är alldeles ypperligt att ta efter träning, samt att C-vitamin förbättrar kvoten mellan kortisol/testosteron vilket också är en jävla fördel efter träning. Sedan är det mineraler, dvs elektrolyter som är tillsatta vilket är viktigt att fylla på efter träning. Denna produkt kan jämföras med ”Aldrig Vila Extraction”, men bra nog mycket mer prisvärdare då den räcker i 40 servings, vilket är mer än dubbelt så många som i Extraction.
      Sen för det fjärde och sista, så är det dextros i denna, som är en bättre kolhydrat än maltodextrin som det är i Bodyscience Gainer.

      Så jag ser som denna produkt bra nog mycket bättre än en gainer direkt efter träning.

  • Sofie le Brie skriver:

    Någon som kan rekommendera en bra PWO i lägre prisklass? Behöver inte va nån superstor burk 🙂

  • louisebiszczak skriver:

    hejsan, jag sitter och kollar denna varje dag och jag undrar verkligen

    vad är liksom skillnaden mellan aminosyror och protoinpulver?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR