NYBÖRJARE PÅ GYMMET Q/A

20140330-193704.jpg

Alla har vi någon gång varit nya på gymmet. Får många frågor om detta. Ibland tränar jag sånt jag absolut inte kan och sköljs över med känsla av osäkerhet och obehag. Jag brukar tänka såhär då.. Antingen kan jag 1) gå hem och strunta i denna känslan eller 2) svälja stoltheten, vara skitdålig men bli bra! Första gångerna på gymmet kan vara skönt att ha med en träningskompis. Har man inte möjlighet så går det bra ändå. Det jag skulle rekommendera är att du skriver ner vilka övningar du ska köra på gymmet innan i telefonen. Så slipper du gå runt och kolla på allting och bli stressad på plats.

Vilka övningar borde du köra då?
Jag rekommenderar verkligen basövningar men de är också oftast dem som har klurigaste utföranden. Där kan jag dock lugna dig. Jag nöter dessa övningar vecka efter vecka för att bli duktigare tekniskt. De flesta på gymmet har någon teknisk svaghet i dessa övningar.

Innan du går till gymmet så kom på några övningar, kanske 5-6 st. Utför dessa övningar 10*4 eller vad som känns passande. Vila någon minut mellan varje set. Ett set är alltså 10 repetitioner. Du får utveckla din bank med övningar eftersom, kolla vad andra kör. Be någon kompis visa dig. När du börjar känna dig lite varm i kläderna så planerar du upp veckan efter muskelgrupper. Ett bra nybörjarupplägg med tre pass skulle kunna vara ben, rygg+biceps, bröst+triceps+axlar+mage. Lasta inte på så mycket vikt. Fokus är att lära känna övningarna! Efter ett tag lär du dig att känna vilka muskler som jobbar och lära dig att koppla på rätt.

Jag rekommenderar alla att börja köra med en PT. Jag vet dock att många inte har möjlighet med det, men jag vill be er att vara försiktiga. Det finns väldigt mycket inom träning som man behöver lära sig, det går att göra på egen hand men du sparar otroligt mycket tid på att någon kunnig hjälper dig från start. Jag har haft turen med PT-kompisar och pojkvän som hjälpt mig.

Övningsexempel
Benpass – Värm upp lite på cykel/genom knäböj utan vikter. Kör sedan
– 10 knäböj. Gör det fyra gånger.
– 10 utfallssteg/ben (med eller utan vikter). Upprepa fyra gånger.
– 10 benpress. Upprepa fyra gånger. Sittande/liggande spelar ingen roll. Lasta inte på för mycket så att ni fastnar! 😉
– 10 benspark x 4.
– 10 sittande/liggande lårcurl x 4.

Rygg/biceps – Värm upp på rodden / lätta set latsdrag.
– 10 latsdrag. Det här är en övning som är lite klurig att få till från början men tänk på att det är latsen (musklerna på sidan under armarna) som ska jobba. Kom ihåg att trycka ner axlarna när du drar ner. X 4.
– 10 latsdrag med smalt grepp (såhär). Samma tänk här och väldigt viktigt att spänna magen. X 4.
– 10 rodd. Sittande ”vanlig” rodd. X 4.
– 10 st ryggresningar. Enkel övning som bränner i ländryggen!
– 10 st bicepscurl

Bröst+triceps+axlar+mage
Värm upp hela kroppen på valfritt sätt.
– 10 st armhävningar x 3
– 10 st dips på en bänk x 3
– 10 st hantellyft åt sidan x 3
– 10 st hantelpressar x 3
– 10 st crunches x 3
– 10 st russian twist x 3

Viktigast är att alltid få kontakt med rätt muskel. Det här är bara exempel på rätt vanliga övningar. Sök på youtube efter tutorials så ser ni utförandet 🙂 Eftersom får man ändra upplägget och sina övningar. Det här är bara en nybörjar bas! Göm er inte i någon maskin bara för att det känns bekvämt. Jag brukade ta med mig hantlar lite avskilt innan jag kände mig bekväm på gymmet! Prova er fram. Det är faktiskt så att alla varit nybörjare någon gång. Det är heller inte pinsamt att fråga någon om hjälp, helst inte de som jobbar i receptionen / på gymmet. Gå inte fram till någon som är mitt i en övning eller under hela deras pass bara 😉

Lycka till!!!!!

20140330-200527.jpg

20 reaktioner på “NYBÖRJARE PÅ GYMMET Q/A”

  • Rebecka skriver:

    Tack för dom svaren! Precis vad jag behövde 🙂

  • Isabelle skriver:

    Hej! Om man känner att man vill gå till nästa nivå, hur hade du lagt upp passen/övningarna då?

    Superbra blogg!

    Mvh Isabelle

  • Linde skriver:

    Tycker att man inte borde hämta sådan här information från en blogg, för det kan va skitsvårt att få till övningarna rätt. Enda rekommendationen som du borde säga är att personerna ska be om hjälp! På de flesta gym ingår det gyminstruktion, och det är bästa grejen! Annars kommer folk nog bara skada sig.. Live-hjälp är bäst 🙂

    • Alexandra Bring skriver:

      Önskar att alla kunde ta PT-timmar. Tyvärr ser inte verkligheten ut så. Jag rekommnderar också det i första hand. De här är bara tips för att kunna komma igång, att få övningarna rätt krävs väldigt mycket övning. Men hellre att börja i en ände än att aldrig vågar ta sig till gymmet!

      • Linde skriver:

        Instruktioner är något annat än PT-timmar. I min stad bjuder både Friskis & Actic på sådana timmar, så jag rekommenderar att man väljer ett gym där man får en sådan instruktion 🙂

      • Maria skriver:

        Jag är en sån! Jag bor här ute på buchen och tränar på ett gym utan PT och instruktör…
        Ska försöka hitta en Pt i Umeå som kan hjälpa mig med tekniken på basövningarna så att jag kan lasta på mer… Men man får ju inte glömma att det är dyrt också.. 🙁

  • Fashionbyevin skriver:

    Bra inlägg!! Kolla in min blogg för massa inspo och hitta den perfekta sommarklänningen i bloggen just nu xoxo

    http://fashionbyevin.spotlife.se

  • Roger skriver:

    Riktigt bra inlägg!

  • Sarah skriver:

    Bra med tips. Jag har starta med en PT på torsdag för efter mycket funderande kände jag att jag behövde det för att komma igång mer. Träffade en person som formulerade det som ”Ni tjejer är beredda att lägga 1500 på frissan, men kan inte lägga samma summa på att faktiskt få bra hjälp av en PT”, vilket jag tyckte var så spot on! Så jag väljer att lägga pengarna på min hälsa nu. =)

  • Cecilia skriver:

    Tack för ett bra inlägg! Har länge velat in på gymmet, för ytterligare utmaning, men inte vågat. Nu har jag bra tips och känner mig ytterligare motiverad!
    Nu ska jag våga 🙂
    Tack än en gång!

  • Sara skriver:

    Jag har en lite större rumpa än normal, hur kommer det sig att jag bara får mindre rumpa av att göra squat’s ?
    Har har gjort i cirka 10 dagar och jag ser redan skillnad men bara på mina lår, dem blir större men inte min rumpa. Gör jag något fel?

    • Alexandra Bring skriver:

      Se till att få kontakt med rumpan och att trycka ifrån på bakre delen av foten.. Dina lår har säkert bara blivit lite blodfyllda i musklerna 🙂 Du får inte muskler på 10 dagar. Jag har jobbat på min rumpa flera år

  • Jennifer skriver:

    Hey!

    Your blog is awesome even tho I don’t understand everything!
    I am following you now on Bloglovin, wanna do the same?

    xx jennifer
    http://www.lifting-fairy.blogspot.com

  • Madeleine skriver:

    Stort TACK för inlägget! Har alltid känt mig så vilsen på gymmet som nybörjare, men har följt några av dina exempel och tycker det har blivit riktigt kul =).

  • Susan skriver:

    Hej! Jag tänkte börja gymma på sommaren, jag väger 54 kg och jag vill gå upp i vikt. Vad skulle du kunna rekommendera åt mig alltså vilka träningar ska jag köra för att öka i vikt och vad gör mat ska jag äta. Tacksam för hjälp

  • Susan skriver:

    Hej! Jag tänkte börja gymma på sommaren, jag väger 54 kg och jag vill gå upp i vikt. Vad skulle du kunna rekommendera åt mig alltså vilka träningar ska jag köra för att öka i vikt och vad för mat ska jag äta. Tacksam för hjälp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *