Q/A WORKOUT W SKOLIOS

P1430731-001

Haha är så hjulbent att mina skinkor syndes i mitt ”gap”, så jag var tvungen att försöka retuschera bort dem om ni undrar 😉 

P1430734

Jag är som ni säkert är bekanta med, 5% invalid pga skolios som medfört en snedvriden höft som är lite högre på ena sidan. Jag har träffat sjukgymnaster många gånger men ”rehabövningar” som jag fått har inte passat mig. Vad har stärkt min rygg då? Jag har tränat väldigt mycket med kontakt istället för tunga vikter. Jag har lärt mig att koppla in rätt muskler trots att jag gärna vill jobba mer med andra muskler. Min skolios sitter i ländryggen och de övningar som hjälpt mig mest av allt är ryggresningar (med viktplatta på bröstet) samt denna på bilden. Eftersom jag är svagare i ena sidan av halva torson typ, så brukar jag köra denna både för att stärka sidan av magen och ländryggens ”svaga” sida. Det är viktigt att känna efter så att övningen tar på rätt ställe och justera var du håller vikten (längre fram – mer rygg, längre bak – mer mage). Tyngdlyftning och knäböj har även hjälpt mig att bygga upp en stabil core och en starkare rygg. MEN utförs övningarna felaktigt eller med för hög vikt så är skaderisken stor, just därför kör jag en gång i veckan med PT trots att jag tränat i över 2,5 år.

Jag går även till naprapaten som knäcker, masserar och gör akupunktur på min rygg och rumpa. Jag försöker besöka henne varannan – var tredje vecka för att underhålla min kropp. Jag ser även till att lägga ner tid på stretcha, foamroller mm. Låter det omständigt? Ja, det är det :)! Men tyvärr är det något vissa av oss har medfött och jag investerar hellre denna tid/pengar i att bygga upp en stark grund än att inte kunna gå utan smärta när jag blir äldre. Jag har i alla fall inte alls ont som förr, min rygg ser heller inte sned ut som innan. Självklart har jag kvar många problem, och kan t ex inte köra tunga marklyft utan att min rygg hatar mig. Vissa övningar passar inte mig heller pga att jag är ojämn i kroppen. Undar ni något om min skolios får ni gärna fråga här!

I have 5% disability because of my scoliosis and also an distorted hip which is a bit higher on one side. What has strengthened my back? I have trained with focus on contact instead of heavy weights. I have learned to engage the right muscles. My scoliosis is in the lower back region and the exercises that helped me most of all is back extensions (with weight plate on your chest) and the one in the picture. Since I’m weaker on one side of half the torso, I usually do this both to strengthen the side of the abs and lower backs ”weak” side. It is important to feel that the exercise works the right muscle and adjust where you hold the weight (later – more back, further back – more stomach). Weight lifting and squats have also helped me to build a stable core and a stronger back. BUT if the exercises is done improperly or with excessive weight the risk of injury is big, thats why I once a week workout with PT even though I worked out for over 2.5 years.  I get help from my naprapat who’s cracking, massages and do acupuncture on my back and butt. I try to visit her every two three weeks to maintain my body. I also make sure to spend time stretching, foamrolling. Sounds like a lot? Yes, it is! :)! But unfortunately it is something some of us are born with and I would rather invest the time / money to build a strong body now than not being able to walk without pain when I get older. My back does not hurt like before, my back looks not carved out as before.

24 reaktioner på “Q/A WORKOUT W SKOLIOS”

  • Linda skriver:

    Cameltoe!!! Men fin uansett da 😀

  • Mia skriver:

    Jag är 15 år och vad skönt det känns att läsa om nån annan som också har skolios som jag. Jag har använt bl.a. annat korsett som behandling men känner ändå att jag har ont i ryggen till och från. Jag tränar ganska regelbundet men har inte direkt fokuserat på ryggträning. Har du nåt tips på enkla övningar som jag kan göra hemma/på gymmet? Tack

    • Alexandra Bring skriver:

      Som jag skrev… Ryggresningar, övningen på bilden för att stärka din svaga sida. Se till att fokusera mer på din ryggträning! =) jag kör annars vanliga övningar som latsdrag, pull-ups, rodd mm.

  • Sandra skriver:

    Hej! Jag har också jätte mycket problem med min skolios. Jag tränar ofta iaf 5 gånger i veckan och jag får nästan ont efter varje träningspass. När jag gör knäböj brukar jag köra med ca 15kg och det tycker inte jag är mycket. Men jag känner ändå alltid av ryggen och jag kan inte koncentrera mig på att hitta fokuset i benet eftersom att det gör så ont i ryggen. Det känns som att jag är väldig orörlig pga min rygg och jag vill kunna göra riktiga och tunga knäböj precis som alla andra. Har du några tips för just knäböj så att jag inte får sådär ont i ryggen? Typ rörlighetsövningar/styrkeövningar som gör att mina knäböj kommer ta mer på rumpan/benen? Kan du inte sätta ihop ett skolios program som inte tar allt för lång tid som man kan göra varje gång man är på gymmet för att göra så att skoliosen blir bättre? På mig syns det jätte tydligt att jag har sne rygg och jag är på gränsen till att jag måste operera ryggen. Vore väldigt tacksam om du kunde fixa ett pass med övningar som har hjälpt dig och lägga ut här på bloggen! Och då även skriva med vikter och kanske visa i en videoblogg också så att jag gör övningarna rätt 🙂 tack för en grym blogg!

  • Hanna skriver:

    Hej!
    Jag har också skolios och rekommenderar pilates reformer, alltså pilates i reformermaskin. I början hade jag problem med att gå till och med på rehabpasset, nu 4,5 år senare har jag en egen pilates reformer.

  • Emma Lindgren skriver:

    Hej! Jag har också problem med skolios samt en oerhört stel bröstrygg. Förutom att jag försöker träna och stretcha för att förbättra detta så har jag införskaffat en foam roller för att för öka rörligheten och bli av med det onda. Skulle verkligen uppskatta tips kring hur jag på bästa sätt kan använda den! Har i dagens läge svårt att göra riktiga benböj exempelvis och har som mål att kunna göra ordentliga så att jag kan träna rumpa och ben istället för att få ont i ryggen. Tack för en inspirerande blogg, du är grym!

    Emma

  • Rebecka skriver:

    Hej!

    Jag har också sned rygg, men jag har aldrig riktigt kopplat min svaghet i ena kroppshalvan till just mina ryggproblem. Nu när du skriver det känns det ju självklart. Hur som helst, angående ryggresningar så brukar jag få MER ont i ryggen när jag gör dem. Tycker du att man ska kämpa på ändå och hoppas på bättring?

    Om du skulle vilja lägga upp vilka stretchövningar du gör (och när du gör dem, t ex direkt efter ett pass?) hade det varit väldigt uppskattat!

  • Molly skriver:

    Oj vad många som verkar ha skolios! Jag är en av dem få som faktiskt har opererats för det i förebyggande syfte och gjorde det när jag va 8-9 år. (är 23 idag) Har inga problem med o köra riktigt tunga marklyft men i tunga knäböj kan jag ibland känna av att min rygg inte är helt optimal. Jag gillar i övrigt också ryggresningar och rekommenderar verkligen marklyft för dem som kan köra det utan att det gör ont, har stärkt min rygg något ENORMT!

    • Alexandra Bring skriver:

      Vad skönt! Jag har lite svårt med marklyft tyvärr =/ men jag kör lättare så vi får se. Kanske känns bättre sen!

  • Martin skriver:

    You should never edit your Pictures. You are perfect just the way you are, and personally I think that your ”gap” is one of your best features :o)

  • @Taffebygger skriver:

    Tja. Tänkte höra om du kan rekommendera din naprapat jag är ganska nyinflyttad till Stockholm och letar efter en bra. Grymt jobb du gör Rock On

  • Lena skriver:

    Hejhej!

    först vill jag bara säga att du har en grymt inspirerande blogg!

    Jag älskar också att träna och har också skolios. Jag undrar om du vet något om skolios kan vara kopplat till höftproblem? Varje gång jag tränar får jag nämligen jätte ont vid höften(utsidan) och det blir liksom stelt. Det försvinner dock om jag tränar(springer) bort smärtan. Dock gör det väldigt ont då jag behöver ha ont kanske 6-9 springpass innan smärtan försvinner. jag har varit hos läkare närmare tusen gånger. Jag frågade min ryggläkare om de kunde var kopplat t ryggen- icke! Fått höra att jag haft inflammation i mina muskelfästen och att de försvinner med sjukgymnastövningar och dylikt, men nej. försvinner bara tillfällig om jag springer järnet, slutar jag igen och sen börjat så Pang! är det tillbaka. Har du någon aning om vad det kan vara?

    Ha en fortsatt awesome sommar!

  • Malin skriver:

    Hej, googlade och hittade hit på så sätt och till detta inlägget.

    Har nämligen också skolios och har svårt att få kontakt med musklerna i ena sidan pga snedheten, är även roterad i bäckenet så det går lite framåt på ena sidan och jag har mkt problem med smärta i ena kroppshalvan och får ont i både rygg och ben där och får svårt att hitta kontakten med musklerna i rumpa o ben på andra sidan om jag tränar vanligt och försöker träna ett ben i taget men ändå tycker jag det är svårt.

    Vet inte alls hur jag ska träna för att få kontakt med musklerna, utfall kan jag inte göra för jag får jätteont i knät och höften på ena sidan.

    Vet inte vad jag ska göra för att få bra kontakt med träningen, känner smärta bara av att gå vanligt just pga snedheten. Ska jag vända mig till naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast?

    • Alexandra Bring skriver:

      Skulle rekommendera en naprapat som är kunnig när det kommer till styrketräningockså!!! Maila om du vill ha nr till min! Kram

  • lotta skriver:

    Hej! Jag är opererad för skolios men känner att jag verkligen skulle behöva träna ryggen, om inte annat i förebyggande syfte. Har du några tips på ganska enkla men effektiva övningar för någon som är nybörjare med gym? Främst övningar för bröstryggen. Vore kanon då jag inte har så stor koll! Kram

  • Ebba skriver:

    Hej! Lider av skolios och ska snart börja med nattkorsett. Har otroligt ont i ryggen. Visa dagar kan jag inte röra på ryggen och andra dagar kämpar jag mig upp ur sängen. Har testat varenda träningsprogram som jag sett på internet och som sjukgymnaster har sagt till mig att göra. Visa dagar vill jag bara gråta av smärta. Mina doktorer tänker bara på hur det ser ut och inte på hur det känns. Jag ver verkligen inte vad jag ska göra för jag orkar inte mer. Btw är jag 12 år och har haft väldigt ont i ca 1 år. Min mamma opererades för skolios när hon var 13 så det är min största rädsla just nu.

  • Aleksandra skriver:

    Hej jag är en tjej på 15 år med en 70 graders krök i övre ryggen samt en 50 graders i ländryggen, ganska allvarligt ja. Ska opereras i mars och tills dess tränar jag så mycket jag kan, dock så kan jag inte göra allt möjligt och undrar om du vet hur hårt man kan träna kondis och hur mycket styrka de går att få in där? Vill träna försiktigt men ändå lyckas få ett bra resultat.

  • Nina skriver:

    Hej Alexandra!

    Kvinna på 37 år med som är opererat för skolios.
    Opererat alla 5 lendkotor, så är stelopererad.
    Har 3 frågor till dig angående skolios.
    Känns som min rygg har blivit sämre pga att jag inte jobbat på länge. Att kroppen liksom har dalat ner.

    1. Vad jobbar du med?
    2. Vilka övningar eller yoga övningar är bra på en stelopererad leddrygg?

    3. Hur får du motivation att träna.

    En kvinna med dålig motivation och vill bli bättre i ryggen och blir glad för tips.

    Mvh Nina

  • Olivia skriver:

    Hej Alexandra! Svara gärna på min mail. Jag fyller 19 år om 13 dagar och min skolios upptäcktes för någon månad sedan via en vanlig röntgen. Är det verkligen normalt att det kan upptäckas såhär sent? kan skoliosen förvärras?

    • Alexandra Bring skriver:

      Hej Olivia! Jag hade rekommenderat dig att prata med en professionell om det här, och jag har fått en klar förbättring av min skolios med träning och hjälp av kunniga personer! Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR