PULL-UPS

P1490451
P1490455

La upp ett halvhetsigt inlägg om pull-ups för någon vecka sedan. Tänkte förklara lite mer! Förutom mina squats vill jag förbättra mina pull-ups/chins. Jag har tänkt på det länge men inte tagit tag i det. Den största anledningen till det är för att jag är dålig och min rygg är knäpp. Pressar ner skuldrorna men spänner ändå på något sätt så får nackspärr när jag kör för mycket. Just nu sitter jag här som grannen i Beck =) Det blir i alla fall inte bättre av att aldrig köra så jag kommer försöka köra 2 gånger i veckan även när jag kommer hem. Mitt  upplägg ser ut såhär, detta är bara något jag själv hittat på, ska be Ako hjälpa mig sen:
Besides my squats I want  to improve my pull-ups. I will try to do this twice a week. This is just something I made up.

Pull-ups med brett grepp (chins som många kallar det). Widegrip pull-ups:
1 set – Så många strikta jag kan, tyvärr inte många just nu. 1 set – As many strict as possible.
3 set – Strikta med gummiband. 3 set – Strict with a band.
2 set – Excentriska. Hoppar upp och håller emot på vägen ner. 2 set – Eccentric. I jump up and tryna get back down slow.

Pull-ups smalt omvänt grepp (som på bilden). Tight grip pull-ups:
1 set – Så många strikta jag kan, lite fler men inte många. 1 set – As many strict as possible
3 set – Strikta med gummiband. 3 set – Strict with a band.
2 set – Excentriska. Hoppar upp och håller emot på vägen ner.  2 set – Eccentric. I jump up and tryna get back down slow.

Att använda gummiband är ett bra tips, ta inte för tjockt gummiband. Jag kör på det som är light. Jag klarar av typ 10 reps första setet men dör allt eftersom. Excentriska är bra eftersom vi är starkare i den fasen. Det här blir totalt 10 set och jag kör med rätt lite vila mellan. Mitt träningsupplägg här är lite speciellt eftersom vi har en crossfitbox och inget mer. Men det är kul med variation och det går att göra det mesta här. Min kompis Mimmi startade en liten utmaning, med chins fram tills dec. Ska haka på den! Jag varierar mitt grepp lite, på bilden har jag rätt brett grepp. Men jag försöker hålla lite smalare i regel när jag kör smala. =) To use a band is really good. Don’t take on that is too thick. I use the light one. I try to do as many as possible (about 10) and every set I have to lower the reps. Eccentric are good ones because we are stronger there. This is a total of 10 sets and I dont rest that much in between. Here is my workout schedule not as it is at home because we only have a crossfit-box. But it’s fun with variation and I can do almost everything here 😀 My friend Mimmi started a pull-ups challenge to december and I will try to join it. On the picture I have quite a wide-grip to be a tight-grip pull-up though.

Sorry för att jag inte uppdaterar så mycket som vanligt, men internet här är så jävla segt. Försöker göra lite längre inlägg istället!

8 reaktioner på “PULL-UPS”

  • S skriver:

    Pröva att spänna fötterna och peka rakt ner med dem, det hjälper att spänna magen. Försök även att ha knogarna rakt upp och sträva efter att nudda stången med bröstet, inte hakan. Då blir det MYCKET lättare!

    /Samira

  • Alexandra skriver:

    Have you and victoria same parents, I mean both mom and dad. If yes why you have a different last names?? :O

  • Sussi skriver:

    Har verkligen en Hatkärlek till Pullups.
    Men attans vad bra den tar.

  • Matilda skriver:

    Vart är t-shirten ifrån? Är den i funktionsmaterial eller i typ bomull? Btw så är du sjukt inspirerande och så himla fin!

  • Nathalie Widerberg skriver:

    Är du säker på att du ens har kontakt ända ner till dom nedre trapsen? Efter jag lärde mig göra muskeltester inom qinopraktiken märkte jag att 9 av 10 av mina kunder inte ens kunde använda denna muskel.. Efter aktivering (qinopraktik metod) så gick just sänkning av skulderblad (utan att aktivera övre traps) utan problem.. Kontaktande på fb om du har frågor. Kram

  • Michaela skriver:

    Hahah, jag kom in på din blogg av en slump. Kul att se camp Lizandro! Surfade där i somras och ska tillbaka igen i november! 🙂

  • Segge skriver:

    Bara så du vet är inte chins samma som wide grip pull ups. Skillnaden mellan pull ups och chins är att pull ups innebär överhandsgrepp och chins innebär underhandsgrepp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR