NEW PR

Alexandra Bring-3 Alexandra Bring-4

shorts – here / top – h&m / socks & shoes – adidas

Inget nytt PR i frontböj men idag lyckades jag!!!! 40 kg hängryck (hang snatch). SÅ glad. Nu måste jag bara sätta det från golvet också 🙂 Mitt mål för några månader sedan var att en dag kunna rycka 40 kg. Fått mycket frågor om tyngdlyftning. Jag förstår att det är sjukt förvirrande, även jag måste typ googla vad fan jag gör haha! Men det finns huvudsakligen två olika lyft. Första är ryck, då håller man brett och ska sätta sig under stången egentligen. Det andra är stöt. Då kör man först en frivändning och sedan en överstöt. Sedan kan man göra massa olika versioner av dessa två olika olympiska lyft. Det tränar hela kroppen egentligne och man blir väldigt explosiv utav  det. Det handlar mycket om teknik. Många lyft blir dåliga så man står typ och nöter.. =) Men det är jättekul! Det är dessutom optimalt för min rygg. Aldrig känts såhär bra! Den börjar verkligen bli bättre och jämnare. Min teori är att marklyft mm är väldigt påfrestande och eftersom jag har en ständig spänd muskel så får jag typ kramper och inflammation av att köra koncentrerat och tungt. När jag istället kör tyngdlyftning så kör jag med typ hela kroppen och det är väldigt snabbt och ”lagom” belastning på ryggen.

No new personal record but today I made it!! 40 kg hang snatch and I am so happy about it! My next goal is to make it from the floor. My previous goal for a few months ago was to be able to snatch 40 kg and now I can do it. I get a lot of questions about heavy weight lifting and I understand that it is very confusing, even I have to google to make sure I am doing the right thing haha. Anyway the main things to know are that there are two different lifts. The first one is snatch which is when you have a wide grip and land sitting under the bar. The second one is clean and jerk. First you’ll do a clean and after that the jerk. It’s so nice because it works out all my body and you will get really explosive. It’s also really good for my back. It does not make my bad part of the back too tired like heavy deadlifts but stills strentgthen my body.

4 reaktioner på “NEW PR”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *