DAY 1

Alexandra Bring-102
Alexandra Bring-103

Squats day one doooone! 😉 HAHA shit vad jag har tappat i teknik och styrka. Det här kommer minst sagt bli en utmaning. Jag körde 2 reps x 6 set på 55 kg igår. Det var tungt alltså. Men jag hade heller inte förväntat mig annat eftersom jag inte kört det på länge. När jag tog PR i tisdags sa Anders att det inte längre är fail pga teknik eller rädsla för vikterna, nu är jag helt enkelt för svag för nästa nivå på vikt haha! Så nu ska jag bli stark 😀 Har inget program för tillfället så jag tänkte köra lite rolig träning i helgen bara. Någon annan som började med sitt squat program igår?

Squats day one dooone! 😉 HAHA shit I lost my technique and strength. This will be an mission. I did 2 reps x 6 set on 55 kg yesterday. It was heavy. I would not have expect anything else though, because I have not been doing back squats in a long time. When I did my PR last tuesday Anders told me that I failed because lack of strength, not technique or fear. So now  I have to become strong 😀 I don’t have a program right now so I will just do some fun workouts this weekend. Anyone else that started their squat routine yesterday?

11 reaktioner på “DAY 1”

  • Malene skriver:

    Inget program med böjar, men körde frontböj som del i program. Jag behöver verkligen tips på hur jag ska tänka när jag har stången på axlarna. Tycker att jag kommer i obalans och kan inte räta ut ryggen. Tills vidare kör jag bara frontböj och målet är 100 kg (långsiktigt) men benen skulle säkert klara mer på sikt, bara jag fick till hållningen med stången bak 🙁

  • Karin skriver:

    Jag har också en fråga om stången 🙂 Ser ofta att du inte kör med en sån där vadderade rulle på stången. Mitt problem är att min rygg är så benig att jag får ont av att inte ha rullen. Det blir att jag tänker mer på hur jäkla ont det gör på kotorna än att koncentrera mig på övningen. Känner du igen detta och har du nåt bra tips? Önskar dig en fin dag!

    • Alexandra Bring skriver:

      Lägg den på dina trapz istället för på kotorna. Det är en vanesak =) Jag tycker rullen är ohygienisk och ger mig en onaturig position. Så teta lägg stången liiite längre ner!

  • Jessica skriver:

    Gött jag startar på måndag! 😀

  • Nathalie skriver:

    Hej Alexandra!
    Hur tänker du när du gör en squat jämfört med när du gör en vanlig knäböj? Hur placerar du fötter och knän osv?
    Kramar:)

  • Victoria skriver:

    Jag började med russin squat rutine igår! Det var väldigt tungt och jag fick kramp i höften efter träningen… Jag hade velat ha några tips på teknik när man squatar, hur mycket ska man böja ryggen och hur brett isär
    med fötter osv?

    • Alexandra Bring skriver:

      Var försiktig med vikten! Det viktiga är att du håller bålen och inte tappar ryggen. Hur du ska stå är väldigt individuellt då vi alla har olika bäcken. Utgå från höft/azelbrett och bredda lite till om det känns bättre. Jag står relatvt brett. Gå till 90 graders djup och se till att knäna pressas utåt och går över tårna, inte inåt!

  • Johanna skriver:

    Vilka grymt snygga tights! 🙂

  • linnéa skriver:

    Jag skulle jättegärna vilja haka på detta program, men har verkligen inte en aning om vad mitt pb är. Jag har dessutom väldigt svårt med tekniken i benböj då den övningen helt enkelt inte faller sig naturlig för min kropp. Får mest ont i fotvristerna eller ryggen knäppt nog. Så visst kör jag benböj, men kan inte göra det fullt ut tyvärr :/

  • Elsa skriver:

    hej! jag har en fundering, när du kör front squats hur lägger du stången då så att det inte trycker mot luftstrupen? men vill ju gärna kunna andas normalt, men när jag testa idag utan några vikter så tryckte det mot luftstrupen, hur ska jag göra?
    kram:)

  • Nirakander skriver:

    Åh squats är ju grymmaste övningen. Jag har sedan ett par veckor kört ett program där jag börjar varje gympass med squats oavsett vad jag kör resterande pass. Det har verkligen hjälpt mig sjukt mycket eftersom jag tidigare kände mig väldigt osäker med stång och squats. Fick typ alltid ångest innan jag skulle köra squats. Men nu tycker jag det är jättekul och blivit mycket starkare. 40kg är mitt personliga rekord just nu och mer ska det bli!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR