FAV SHOULDER EXERCISE #5

Alexandra Bring baksida axlar
Alexandra Bring baksida axlar-2

Tights – HERE (adlink) / Top – Bershka / Shoes – Adidas

Axlar och mage stod på schemat igår! Jag har varit slarvig med att träna baksida axlar så tänkte visa en grym simpel övning. Jag brukar köra med två st 2,5 kg plattor alltså väldigt lätt vikt för att inte koppla in fel muskler. På bilden så hittade jag bara 4 kg hantlar så det var lite tungt för mig =) Så börja testa med 1,25 kg plattorna, luta er framåt, räta ut armarna och håll axlarna sänkta. När jag var nybörjare var det prestige i att ta tunga vikter i allt, nu när jag kör styrketräningspass för att bli starkare i/bygga upp rätt muskler så är muskelkontakt nr 1. Jag ska i alla fall fokusera på baksida axlar, bröstrygg och att stretcha ut min bröstmuskel, då mina axlar gått tillbaka till att vara lite framåtroterade. Slarv!

Shoulder and abs on the schedule yesterday! I have been bad at working out my backside of the shoulder and this is a real good and simple exercise. I usually use two 2,5 kg plates so really light weight to use the right muscles. On the pic I only found 4 kg dumbbells so its a bit heavy =) Try to start with 1,25 kg plates, lean forward and straighten the arms, lower the shoulders. When I started working out I always wanted to use heavy weights, now I workout to get stronger in the right muscles and I always make sure I have contact with the right muscles. I will focus more on backside of the shoulders, upper back and to stretch my pecs because my shoulders are back at being a bit forward again. Bad! 

9 reaktioner på “FAV SHOULDER EXERCISE #5”

  • Josephine S skriver:

    Heej!
    Först och främst, vart har du köpt dina härliga polotröjor du haft på dig nu? Sååå fina!
    Och sen tänkte jag att det hade vart lite roligt om du kanske skrev 5 saker som är viktiga i din vardag för att du ska må bra, det behöver nödvändigtvis inte vara de viktigaste sakerna, som mat och träning, utan mer att du mår jävligt bra när du har helt nybakade ben som exempel (taget från egen erfarenhet, haha) hade vart en lite annorlunda och kul att läsa om 😉
    KRAM!

  • Jessica skriver:

    Vad är dina bästa tips när man har framåtroterande axlar, exempel på övningar/stretch? Mina axlar är stela och ganska mycket framåtroterade..

    Kram

    • Marta skriver:

      Styrkeövningar som rodd, den här övningen är toppen, övningar med gummiband för rotatorkuffen (arm intill kroppen, armbåge 90°, vrida armen mot magen och sedan vrida utåt, stretch av bröstmuskler och trapz, de är också oftast spända vid protraherade axlar. /fysioterapeut

  • Malin skriver:

    Behövde verkligen lite tips på övningar för baksida axel och testade denna imorse, jättebra!

  • Judy skriver:

    Hej! Jättefina sko! Har letat efter de ett tag. Undrar vart du har köpt de eller om du kan namnet på modellen?

    Mvh Judy

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR