VIKTUPPGÅNG & TIPS

  
Fått lite frågor om hur jag lägger upp min viktuppgång. Mitt mål är att gå upp 4,5 kg till. Jag kommer försöka lägga på mig 0,5 kg i veckan och i slutet av mars borde jag uppnått mitt mål =) Jag vill bli starkare och lite fylligare. Slippa frysa lila mycket kanske hahaha. Nä men. Plus att jag blir sjukt taggad av det här haha! Jag har ingenting alls att komma ”i form” för men roligt att testa. Brukar aldrig ha något upplägg utan bara köra på och då blir jag omotiverad. Nu ska jag väga mig varje söndag och se hur jag ligger till! Har känt mig så omotiverad pga min höft och känt mig lost senaste halvåret i träning så har bara gått på rutin och utan struktur. Nu har jag äntligen något som gör mig peppad så det känns kul. Här kommer några punkter på vad jag tänker på:

  • Äter minst 6 ggr per dag. Småäter massa  
  • Äter allt jag tycker är gott 
  • Försöker dricka kalorier. Det är enklare. T ex smoothies eller milkshakes hehe 
  • Äter inte potatis. Så lite kcal 
  • Äter många olika saker. Det finns studier som visar att man har lättare att äta större mängd mat om man äter flera olika sorters mat. T ex förrätt huvudrätt efterrätt eller buffé. 
  • Börjar varje dag med en stor skål granola och yoghurt. Om jag äter en rejäl frukost är jag hungrigare resten av dagen 
  • Jag kör ingen som helst cardio 
  • Styrketränar. Det ökar även min aptit. 
  • Byter ut vatten till maten tilll juice/mjölk 
  • Har alltid med något i väskan 
  • Berättar för er att jag ska upp i vikt och mina kompisar så jag känner lite press att leverera utan att få ångest 
  • Matrapporterar med en kompis som dock försöker gå ner i vikt men ändå skönt att skriva till nån och stämma av 

21 reaktioner på “VIKTUPPGÅNG & TIPS”

  • Erika skriver:

    Det där klarar du!

    erikalindgren.com

  • Pigen skriver:

    Jag har samma evighetsprojekt. Gå upp i vikt, bygga lite massa. Det pratas alltid om bästa sätten att gå ner i vikt, men aldrig om hur man går upp i vikt? För mig hjälper det inte bara att äta, utan måste bygga muskler också. Det är ända sättet för mig att få lite kurvor och kött på benen, men det går så jäääkla långsamt!

  • Julia skriver:

    Om du fryser om dagarna så är det för att du ligger på underskott …

  • Diana skriver:

    Jag tycker du har en amazing kropp. Helt sjukt snygg! Stirra dig inte för blind bara på att se ”perfekt” ut. Så länge du mår bra i hälsan och kroppen. Som sagt, sjukt snygg kropp som många (iaf kan tala för mig själv) önskar ha! 😉

    • alexandrabring skriver:

      Jag tycker också om min kropp nu men behöver ha mål för att hålla mig motiverad =) tack snälla! <3

  • Lina skriver:

    Hejsan!
    Måste fråga, har du provat hälla i olja i smoothie? om du äter gröt på morgonen, en klick smör samt koka med fet mjölk/grädde istället för vatten?
    Sen finns de ju små mål som ger otroligt mycket kalorier tex digestive kex med ost.
    Vet att du har koll..ville bara ge lite ssk kunskap då mina äldre lätt tappar i vikt.

    Ps: Lycka till!! =)

  • alice skriver:

    Min sambo har exakt samma problem, han går inte heller upp i vikt om han inte äter ordentligt och tränar ordentligt. Så fort han slutar tränar så tappar han så mkt vikt, tycker så himla synd om honom för han kämpar verkligen. Emedan jag fungerar helt tvärtom. Men när det gäller killar så blir det inte samma fokus såsom det blir på tjejer. Vi tjejer ska alltid jämföra och ha någonting att säga om. Inte alla tjejer då men många har så sjukt mycket åsikter om allt kring hur andra ska leva och göra, man vill bara ryta åt de och säga ”Did anyone asked for your opinion? No! Did anyone asked you to be born? NO!” hahahaa

    Aja ville bara skriva av min frustration lite för jag kan relatera till dina tankar kring att gå upp vikt och att det måste vara sjukt jobbigt att folk på sociala medier och utanför tror sig ha rätten att kommentera om din kropp hela tiden. Tror att många glömmer hur imponerande stark du egentligen är för att vara så ”liten”. Skit i alla och kör ditt race!!! Du vet ju bäst själv hur du fungerar. Hejar på dig Alex! Du är bäst och kommer att fixa det galant. En massa pepp och positiv energi till dig!!!

  • Irma skriver:

    Heja heja och hoppas du når ditt mål! Vill bara säga tack för tipsen och det är så fruktansvärt skönt att någon tar upp faktum att vissa har det svårt att gå upp i vikt och lägga på sig muskelmassa. Just nu kämpar jag med detsamma och hoppas på lite mer muskler inom inte för lång tid 🙂
    Har styrketränat med tydliga mål och inriktning i ett halvår men har endast gått ner i vikt, så dina tips är verkligen superhjälpsamma. Återigen, skönt att man vet att man inte är ensam 😉

  • Monika skriver:

    Alexandra, du är en förebild för så många och jag kikar då och då in och läser om din träning. Jag har varit underviktig hela mitt liv och det har varit sjukt jobbig. Upptäckte dock för ett tag sen vad styrketräning gör med min kropp och jag kämpar på så gott jag kan och när jag har tid….2-barns förälder som man är och allt vad det innebär:) Dricker lite extra protein efter passen och äter rikligt och ofta, är en sådan som mår riktigt dåligt när det passerar för många timmar mellan målen. Jag ligger ändå bara på 50 kg och undrar vad jag mer kan göra?
    Tack för en positiv och rolig träningsblogg!

  • Anna skriver:

    TACK. JAg går just nu i behandling för anorexia och måste gå upp 0.5 kg i veckan. Väger idag 50 kg och är 173, och är tydligen tvungen att gå upp till minst 56 (helst 58) vilket känns fruktansvärt. De här inlägget gav mig dock lite pepp, att du känner du skulle må bättre av viktuppgng år mig att tänka jag också kanske skulle det. SÅ TACK. Och tack för att du inte har en blogg där du exkludera massa livsmedel som gluten etc, du känns hälsosam. Hoppas du är det på riktgt! 🙂

    • alexandrabring skriver:

      Men hallå där tjejen, det där är ju ingen vikt alls att gå upp till, oroa dig inte. Det kommer vara klädsamt!!! Let’s do this! tänk vad glad din kropp kommer bli 😀

  • Anita skriver:

    Har alltid varit en S/XS men satte upp ett mål att gå upp 3 kg innan jul. För första gången lyckades jag. Det tog 3 mån. Jag tränade samtidigt styrketräning 4-5 ggr/v. Hade hjälp av en app där jag noga förde dagbok och hade koll på kolhydrater, fett och protein för att lägga på fel kilon.
    Lycka till med ditt mål 💪🏼

  • Martyna skriver:

    Du är verkligen en förebild Alexandra! Älskar din kropp. Jag är en tjej som tränar ganska mycket och hade viljat gå ner typ 4-5kg. Jag undrar om du har några bra tips. Både med träning och kost?

  • My skriver:

    Fråga: hur lång är du och vad väger du nu? Lycka till!

  • chloe skriver:

    I wish this was in english! Love your blog, I check it everyday! keep up the translating for us americans 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR