Q/A – INGEN TRÄNINGSVÄRK?

alexandra bring viktoria maxe-4

Q: Alex,
Jag försöker att bygga rumpa och har börjat träna med vikter. Men jag har en fråga… Varför får jag inte träningsvärk? Jag får träningsvärk när jg kör med egen kroppsvikt och exempelvis kaylas bikini body guide. Är detta normalt eller gör jag fel???

A: För att bygga muskler så gäller det att 1) ha kontakt med muskeln & 2) trötta ut muskeln. Att du  får träningsvärk när du kör utan vikter kan bero på att du antingen tar i med fel muskler när du belastar. T ex att din framsida eller baksida är starkare i en övning där du vill träna rumpan, så dom starkare musklerna tar över. En annan orsak kan vara att den träningen är mycket plyometriskt med hopp mm och olika typer av träning ger olika träningsvärk. Om jag kör ett pass med fokus på excentriskt och sånt som är långt ifrån vad jag i vanliga fall gör får jag mer träningsvärk. Träningsvärk behöver dock inte uppstå för att man ska utvecklas, känn istället efter om du för mjölksyra och blir trött i dom musklerna du ska när du tränar.  Glöm inte att du måste ge 110% också även om du kör efter eget upplägg! 

3 reaktioner på “Q/A – INGEN TRÄNINGSVÄRK?”

  • ann skriver:

    Hej!
    Jag gillar verkligen frukt och skulle enkelt kunna klämma i mig 4 om inte fler frukter per dag. Har aldrig riktigt tänkt på att det skulle kunna bidra till något negativt förens den senaste tiden, då många påstår att sockret man får i sig av frukten påverkar oss negativt. Då jag tycker du är väldigt kunnig inom träning och hälsa skulle det vara intressant att höra din åsikt angående frukt. Hur många frukter tycker du man kan äta per dag osv?
    Tacksam för svar.

  • Johanna skriver:

    De tightsen är så snygga! Får verkligen rumpan att poppa! 🙂

  • Kathy skriver:

    Hej, would be great if we had english translated in all posts, my swedish is still not perfect and this is so much nice info getting lost..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR