VALBORG

Hej fina! Fan nu blev det lite mycket mat här hehe. Dåligt planerat av mig men tog inte en bild på mig eller ens Lou igår? Dagen bestod av jobb, träning och städning sen lagade vi lite extra god mat för att det ändå var valborg. Gjorde min biffsallad men eftersom jag inte var sugen på kött blev jag typ inte alls mätt på bara salladen och lite kött så slutade med att jag tryckte i mig en hel manchego, nya noblesse med havssalt (mmm) och massa digestive. Haha! Ikväll ska vi prova en vegorätt min kille smakade på en resturang och ville försöka återskapa. Om det blir gott ska jag dela det här!

Vi försöker äta mer sallad här hemma men tycker det är så svårt att få det matigt? Gillar inte bönor så mycket. Körde i massa avokado men blev verkligen inte mätt fast jag åt massor. Jag behöver mina carbs till, så är det bara! Det beror nog mycket på att jag oftast äter väldigt lite av proteinet vi har i maten. Min kille gillar inte ost och jag gillar inte bönor så det är svårt att slänga ihop nåt båda gillar. Ska fortsätta experimentera! 🙂

På tal om mat. Vet ni att jag i flera år trodde att det alltid var sniglar på all koriander jag köpte? Tills jag för några år sedan skulle plantera själv och insåg att det är så fröna ser ut. Tror inte att någon annan tänkt samma men om ni gjort det kan jag lugna er med att det är frön :))))) ni vet när man inser något och skäms lite över sig själv hehe.

Nu ska jag ta upp Lou. Försökte lägga henne då hon var skittrött men hon ville inte sova så då blir det en nap idag. Igår sov hon två och kunde inte sova på kvällen. Övergångsfas mellan två och en nap. Saknar rutiner så man kan planera dagarna lite bättre!!!!

17 reaktioner på “VALBORG”

  • Maria skriver:

    Hej,
    Jag har också svårt för bönor, men mitt trix är att göra hummus. Helst använder jag stora vita bönor eller kikärtor och mixar med olivolja, salt, pepper och massa vitlök. Tycker det blir en helt annan grej 🙂

  • stina skriver:

    SUPERTIPS för att bli mätt på veggo: Få i dig kolhydrater med hjälp utav rotfrukter (potatis, morot, rödbeta, sötpotatis, polkabeta mm) samt typ qunioa/råris/bovete etc. Om du inte gillar bönor, gör någonting med dem, ex hummus<3333 eller bönbiffar med massa goda kryddor (spiskummin, vitlök, orgeno etc). Använd linser; gröna, röda, svarta 🙂 Både koka och sprid över salladen, eller mixa som röror, eller gör linspannkakor/linsbullar mm. Smula över fetaost/mozarella i din mat. Använd sojabönor! Allt detta ger protein. Och för att få fettet: kör mkt avokado (världens godaste), gör såser på typ havre-fraice eller laga grytor med havre-grädde, stek maten i mkt olja och tillför massa nötter. Det ger även ett gott crunch!! Tips också att steka grönkål i typ salt och citronpeppar, så gott till allt. Och ät mkt frukt i maten, så gott med sött och salt tsm. PEACE OUT / Mvh the queen of veggo

    • Alexandra Bring skriver:

      Jag älskar hummus så det är ju nåt i alla fall!!! Men bönbiffaf är det dags att ge ett försök. Älskar halloumi/morot men kan inte käka det varje dag =) hahaha tack hoppas vi kan dela tron i framtiden

  • Julia skriver:

    https://www.koket.se/enkla-yakitorispett-med-sojarostad-potatissallad Denna sallad! Jag gjorde den ikväll, fast med bara typ 8-10 små delikatesspotatisar och adderade hyvlad morot och vitkål. Blev SÅ gott, dressingen är magisk!

  • Amanda skriver:

    Jag brukar göra antingen en riktigt god sötpotatissallad (rostad sötpotatis, avokado, tomat, lök, gröna blad, krydda med sesamolja, lime, vitlökspulver och tahini) eller en asiatisk sallad med nudlar eller ris, avokado, mango, koriander, gurka, strimlad vitkål/blomkål och/eller gröna blad, kör dressing med sesamolja, soja, agavesirap/honung, vitlök, jordnötssmör, lime mm! Blir lite mer matigt och man kan ha i valfritt protein (gillar att strimla hälsans kök filéer och ha i båda, smakar typ kyckling!!)

  • Emelie skriver:

    Man kan ju alltid göra sallad med nyttiga kolhydrater i…
    Igår gjorde jag en sallad på blomkål (rå), spenat, grönkål, gurka, granatäpplekärnor och sötpotatis som jag hade skurit i små kuber och tillagat i ugn innan. Till den hade jag kyckling.
    Kål av olika sorter är ju jättebra.
    Quinoa är smarrigt i sallader också.
    Hirs brukar jag ha istället för potatis t ex till fisk, mycket mer mättande än potatis.
    Jag är inte heller så förtjust i bönor så då får man hitta annat.
    En dag i förra veckan tillagade jag sötpotatis, squash och morot i ugn, till hade jag kokt ägg och avokado men chiliflakes och örtsalt på. Supersmarrigt ihop allting. Till och med min skeptiska pojkvän gillade det 🙂
    Har hittat en massa smarrigt på Pinterest.

    • Alexandra Bring skriver:

      Tack för tips! <33 Aldrig hört talas om hirs. Får vidga mina vyer lite / tomat gurka och paprika 😂

  • Emma skriver:

    Hej fina! Vart kommer dina tallrikar ifrån är? Är det samma serie som den här? http://alexandrabring.se/2019/04/15/helgbrunch/

    Kram!!

  • Emma skriver:

    Hej fina! Vart kommer dina tallrikar ifrån är? Är det samma serie som den här? http://alexandrabring.se/2019/04/15/helgbrunch/
    Kram

  • Amanda skriver:

    På tal om att du trodde att fröerna var sniglar…så trodde jag jättelänge att nudlar var en typ av skaldjur. Som exempelvis musslor eller bläckfisk (inte för att det är skaldjur jag vet). Men så när jag var hos min kusin för en herrans massa år sedan säkert 10 (är 28 idag) så skulle det serveras nudlar till min förskräckelse. Jag sa inget utan, ja jag var ju borta då får man äta det som bjuds på tänkte jag. Sen när jag insåg att det var som spaghetti med smak blev jag både otroligt lättad men även lite besviken haha =)

    • Alexandra Bring skriver:

      Hahahhaha vafan hur kunde du få för dig det??? Fattar inte

      • Amanda skriver:

        Haha, jag vet inte! Jag tror jag tyckte ordet nudlar lät som något från havet. Fast nu när jag vet vad det är och även har provat det så gillar jag det inte… Förstår inte grejen sen är det inte så gott.

  • Natalie skriver:

    En jätte jättegod sallad hittade jag på Valeries blogg! Jag gjorde den med lite modifikation men den var grymt god, det var typ kål av olika slag, sötpotatis, feta, frön, granatäppelkärnor, avokado och den mest fantastiska dressingen på bl.a. mynta, persilja och apelsin 💕 sök på Valeries sommarsallad.

    Annars min favvo asiatisk nudelsallad med pak choi, salladslök, rostad lök som serveras till hemgjord teriyaki lax med soya mayo.

  • amanda skriver:

    Jag brukar ha svarta linser (beluga) i sallader, och även göra olika bönröror till för att det ska bli mer mättande 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR