VITAMINER UNDER GRAVIDITETEN

God morgon fina! När jag blev gravid blev jag stressad över att jag inte hade ätit Folsyra, det är något som mamma har tjatat om sedan vi var små ”när ni ska skaffa barn, börja ät Folsyra” haha! Men, det första jag köpte hem var i alla fall gravidvitaminer från Aco, där fick jag i mig det. Utöver det har jag ätit Omega-3, eftersom jag inte är så stort fan av fisk och ännu mindre nu när jag är extra kinkig med maten..  Jag har även ätit järntillskott och D-vitamin. Men – sista trimestern hittade min kille dessa. De innehåller både Omega-3, Folsyra & D-vitamin. Så – nu äter jag bara dom + mina tranbärskapslar som hängt med sedan jag hade alla urinvägsinfektioner och en järntablett i veckan. Jag försöker få i mig allt som går via kosten, men dessa känns bra då jag vet att jag är så dålig på att äta fisk och att det är lite trögt på D-vitamin fronten (heja Sverige).

Sista trimestern är verkligen en tillväxtfas, det är nu bebisen har utvecklats till en bebis och ska egentligen främst bygga på sig. En sak jag försöker är att få i mig mycket protein, dels för att det mättar och jag blir mindre sugen på skit men också för att det är vad jag är sämst på att få i mig och där finns också järnet som jag helst äter så lite tabletter av som möjligt pga magen. Jag äter edamamebönor och makrill (typ enda firren jag gillar hehe) som mellis! Jag äter fortsatt mycket frukt, bär och grönsaker varje dag för att få i mig bra näring. I veckan har jag ätit ett paket jordgubbar per dag och en påse morötter per dag utöver sallad till maten för att det är så sjukt gott (ok hade hellre velat ha lösviktsgodis men det är det mest näringsrika jag varit sugen på). Mitt tips till alla är att ha massa frukt och grönt som är gott hemma som valmöjlighet. Då när man öppnar kylen för 78:e gången för att man bara är sugen på något, så tar man tillslut den där morotspåsen eller vad det nu är och det gör verkligen gott för bebisen även fast det inte är riktigt vad man kanske vill ha just då hehe… Jag känner i alla fall mig väldigt stolt när jag tänker på bebisen först. Sen såklart, vissa dagar kanske bebisen mår bäst av att mamma får äta sina godisar istället för att sitta och må dåligt över att det suger att vara gravid haha! Men det handlar om den här balansen jag varit inne på innan. Försöker alltid att tänka 1. näring och barnet 2. suget och Alex även fast det ibland är väldigt tråkigt och inte alls det jag vill men innerst inne vet att jag mår bäst av också.

Good morning babes! When I got pregnant, I became stressed that I had not eaten Folic acid, it’s something that mom has been telling us since we were little ”when you’re going to have children, start eating Folic acid on time” haha! But, the first thing I bought home was at least pregnant vitamins from Aco, when I knew. In addition to that, I have eaten Omega-3, because I’m not a big a fan of fish and even less now that I’m extra picky with the food. I’ve also eaten an iron supplement and vitamin D. But – for the last trimester, my guy found these. They contain both Omega-3, Folic acid & Vitamin D. So – now I only eat those + my tranberrie pills that’s been with me since I had all urinary tract infections and also an iron tablet a week. I try to get everything I need through the food, but these are good because I know that I’m so bad at eating fish and that it’s a bit bad on the vitamin D front (hello Sweden).

The last trimester is really a growth phase, it is now the baby has developed into a baby and should really build on itself and grow. One thing I’m trying to get is a lot of protein, partly because it gets you full and I’m less crazy about crap, but also because that’s what I’m worst at eating and there’s also the iron, that I prefer to eat so little tablets off as possible due to my stomach. I eat edamam beans and mackerel (one of the only fish I like hehe) as snack! I still eat a lot of fruit, berries and vegetables every day to get good nutrition. During the week I have eaten a packet of strawberries a day and a bag of carrots a day in addition to salad because it is so yummy  (ok would rather had candy but it’s the most nutritious I’ve been craving). My tip to everyone is to have lots of fruits and vegetables that are good at home as a choice. Then when you open the fridge for the 78th time, just craving something, you choose that carrot bag or whatever it is and it’s really good for the baby, even if it’s not right what you might want just then hehe… At least I feel very proud when I think about the baby first. Then, of course, some days, maybe the baby is best off that the mother is allowed to eat her candy instead of sitting and feeling bad that it sucks to be pregnant haha! But it’s about this balance I’ve been talking about before. Always trying to think 1. nutrition and the child 2. cravings and Alex even if is sometimes sucks and is not all what I want, even though I know that I am feeling best of it too.

14 reaktioner på “VITAMINER UNDER GRAVIDITETEN”

  • hej skriver:

    Skulle nog vara nojig över att få i mig väldigt mycket bekämpningsmedel dock om jag åt jordgubbar varje dag? Om det inte är ekologiska förstås. Annars är de väldigt besprutade.

    • Alexandra Bring skriver:

      Jag känner mig inte orolig över min jordgubbsfas, 1000 gånger bättre än godis. Jag försöker alltid i första hand köpa KRAV/eko om det finns! 🙂

  • Anna skriver:

    Gillar du lakrits? Mixa en fryst banan med jordnötssmör och lite lakritspulver (jag tar rätt mycket som ickegravid men nu får man chilla lite). Sen äter du det med hallon till. Så sjuuuukt gott!

    • Alexandra Bring skriver:

      Jag ÄLSKAR lakrits. Tack för tipset!!!! Ska verkligen prova!

      • Lakris skriver:

        Jag är gravid i vecka 31 (30+2), och har en storasyster som är 6 veckor efter mig, så tycker det är så roligt att följa dig o din syster:))
        Jag har haft sjuka cravings på lakris o läste tyvärr att för mycket lakris kan ge barnet adhd, (samma med paracetamol).. låter väldigt konstigt, men dumt att ta chansen?.. lite lakris i veckan skadar ju inte, men inte en ”påse” värje dag! Engelsk studie tror jag..
        Lycka till med din graviditet!!
        Oh, juste, hörde på eran sista podd, o är bara lite nyfiken vart din kille kommer ifrån, (eller hans föreldrar..)? Ska själv få en liten mixed bebis! Min syster väntar en helt skandinavisk bebis, som din syster, hehe:))

        • Alexandra Bring skriver:

          Åh vad roligt!!! Jag har också läst studierna på lakrits så undviker stora mängder. Men lite grann kan man ju äta som du säger =)! Tack snälla. Han kommer från mellanöstern. Vad roligt!!! Kram

  • läkare skriver:

    Tips är att köpa SiderAL. Det är en ny järntablett som finns på apoteket. Den ska enligt studier vara mycket snällare mot magen! 🙂
    Kram!

  • Hanna skriver:

    Hej!!! En snabb fråga! När du säger att du äter grönsaker till varje måltid…gör du då en god sallad eller vad? Har ingen fantasi och är så dålig på att variera mej så behöver verkligen inspiration!!!

    • Alexandra Bring skriver:

      JA jag har börjat göra sallad till maten! Det är så svårt att hitta på något kul men jag brukar ta grönkål, råkostsallad (färdigskuren från ica), tomater, fetaost, vinäger, avokado och lite salladskrydda. Det tycker jag är svingott! Annars brukar jag bara köpa babyspenat och ta det som finns hemma typ. Men salladskrydda gör att jag tycker sallad är så mycket godare!

  • Felicia skriver:

    Hej! Har som Du problem med återkommande uvi under graviditeten och är inne på min tredje kur antibiotika.. utan resultat så nu vägrar jag mer medicin..känns inte ok att stoppa i sig det för lille bebis även om jag är vecka 33.. ville bara länka till denna :http://www.lakemedelsvarlden.se/tryggt-med-tranbar-for-fostret/.. tänkte också köpa tranbär men upplever att det är att kasta pengarna i sjön.. istället har jag druckit citronvatten i mängder .. hållt mig varm m vetekudde samt inte duschat lika ofta .. låter ju sjukt, men brukar duscha 3 g/dag.. och faktiskt har sammandragningarna ochsmärtan lagt sig lite! :)!!

  • Felicia skriver:

    Kan också tipsa om ett kosttillskott som heter natalben som är kanon och innehåller omega 3 järn magnesium mm..,detta preparat innehåller även aktiv folsyra som inte är den kemiskt framställda varianten av folsyra vilket gör att kroppen lättare tar upp det och det är även skonsammare för mammans organ då ex levern kan påverkas av kemisk folsyra finns en diskussion om detta i Anna sparres (tror hon hette så) podd 4-health, mycket intressant!!:)

    • Alexandra Bring skriver:

      Tack för tipsen!! =) Ska kolla in det!!! Tranbär har hjälpt mig varje gång jag fått känningar, vet att det saknas belägg för att det faktiskt ska hjälpa men oavsett vad det är för effekt så har det fungerat bra för mig. Jag tar bara när jag börjar känna lite nu, i kombination med vatten!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LATEST FROM BRING SPORTSWEAR